Blog

Wij zijn Kroodle en wij ontwikkelen nieuwe vormen van verzekeren met behulp van de laatste technologie. Onze autoverzekering CarKroodle biedt jou inzicht in je rijgedrag. Als je netjes rijdt, kun je korting verdienen op je premie.

dinsdag 20 december 2016

Waarom 's nachts rijden gevaarlijker is






Het lijkt onlogisch: juist ’s nachts, als het rustig is op de weg, stijgt de kans op een auto-ongeluk. Daarbij zijn de ongelukken vaak ernstiger dan overdag. De kans op een dodelijk ongeluk is in het donker zelfs liefst drie keer groter. Waarom rijden na zonsondergang gevaarlijker is? We leggen het uit.

Nightriders
Om te beginnen rijden er ’s nachts meer mensen op de weg met een slok op, vooral in het weekend. Al ben je zelf broodnuchter, de kans op een aanrijding wordt vergroot door deze ongeleide projectielen. Ook omdat je door het weinige verkeer al minder alert bent. Daar komt bij dat de mens geen nachtdier is. Onze ogen zijn niet goed aangepast aan nachtelijke omstandigheden: we kunnen in het donker geen diepte inschatten, zien geen kleuren meer en het perifere zicht (je zicht ‘opzij’)  is slechter. Koplampen helpen daarbij maar voor een deel, wat ervoor zorgt dat er weinig ruimte is voor fouten. Rijd daarom niet sneller dan het schijnsel van je lampen, je moet kunnen remmen binnen de afstand van je lichtbundel.

Geen avondmensen
Het menselijk waak- en slaapritme is afgestemd op de zon en dus ben je ’s avonds en ’s nachts minder scherp. Het kost je lijf meer energie om wakker te blijven en je bent al vermoeid omdat je er al een dag op hebt zitten. Dieren daarentegen zijn ’s nachts wel actief, dus de kans op aanrijding met een dier is groter. Tel dat alles bij elkaar op en het is dus niet voor niets dat rijden in de nacht bij Kroodle een lagere ritscore oplevert. Nu is een lagere score misschien wel je minste zorg bij het rijden in de nacht, je wilt tenslotte toch vooral veilig thuiskomen. Gelukkig zijn er wel manieren om de veiligheid van ’s nachts rijden te vergroten.

Dim it
Ten eerste is het van belang dat je koplampen goed afgesteld staan. De beste koplampen ter wereld doen weinig goeds als ze niet goed op de weg gericht zijn. Zet de garage aan het werk of neem het boekje van je auto in de hand en regel het zelf. Zorg vervolgens dat het binnen in de auto zo donker mogelijk is. Je dashboard dimt niet voor niets zodra je lichten aangaan. Rallyrijders gooien zelfs zwarte doeken over hun dashboard om zo goed mogelijk te zien (op de normale weg overigens geen aanrader). Omdat je ogen aangepast zijn aan dat beperkte licht van je dashboard en de verlichting buiten, moet je niet in de koplampen van tegenliggers kijken. Kijk langs je tegenliggers om te voorkomen dat je wordt verblind. Als achter je iemand rijdt met groot licht aan, verstel dan je spiegel zo dat je er geen last van hebt. Sowieso is het verstandig om je achteruitkijkspiegel op de nachtstand te zetten en je zijspiegels schoon te vegen.


Let op (je) ogen
Schone ruiten zorgen voor een beter zicht: je poetst ze goed schoon en vetvrij met een prop krantenpapier. Dan treedt overigens een nieuw probleem op: de eentonigheid van de voorbijglijdende weg en het donker zorgen dat je in een soort trance kunt komen. Je kunt dit voorkomen door je blik niet op een vast punt te richten zoals een middenstreep, maar je ogen heen en weer te bewegen, van links naar rechts over de weg en in je spiegels. Kijk in je spiegels en kijk heen en weer op de weg. Wie in een gebied rijdt waar wild op de weg kan lopen, doet er goed aan om te zoeken naar twee lichtgevende stippen. De ogen van dieren zijn veel eerder te zien dan het dier zelf. Mocht je toch ineens groot wild zoals een hert voor je auto hebben, probeer dan te remmen. Als je wegstuurt, is de kans groot dat het dier je koplampen volgt en je het alsnog aanrijdt. Als je dan ook nog af en toe stopt voor een kop koffie en een frisse neus, is de kans dat je veilig aankomt op je bestemming een stuk groter. Have a safe trip!